19/08/2020 Mediteran Film Festival
Riječ festivalskog selektora: Nemirna meditativnost
''Oštro selektiranje iz karantene u doba korone. Tako bi se mogao okarakterizirati moj projekt pregledavanja prijavljenih filmova za 21. Mediteran Film Festival'', govori Zdravko Mustać, festivalski selektor, čiji tekst objavljen u Večernjem listu, prenosimo u cijelosti. 

Filmaši širom Mediterana bez obzira na specifične okolnosti življenja i djelovanja nisu odustali podastrijeti svoja ostvarenja pred izbirljiv sud selektora. Od prijavljenih 268 uradaka, statistički gledano, najvjerniji su MFF-u ovaj put bili autori iz Španjolske s čak 77 prijavljenih filmova, što je opet po sistemu velikih brojki rezultiralo i najvećim brojem izabranih španjolskih filmova u konkurenciji što kratkog, što dugog filma. Odlike prijavljenih filmova na ovogodišnjoj selekciji mogu se jasno odrediti kao isključivo zanimanje sineasta za suvremena stremljenja u svojim zajednicama. 

Filmaši Mediterana prate političke, ekonomske, društvene, te egzistencijalne mijene oko sebe. Njihovi filmovi ulaze u klinč sa zemaljskim problemima, identitetom, gibanjima unutar osnovne ćelije društva – obitelji, bave se sa siromaštvom, invaliditetom, izbjeglicama, visokom politikom, esencijalnim predodžbama, poviješću i perspektivama, te ljepotama morskog zraka koji im je jednostavno darovan višim silama. Na nivou razmatranja formalnog pristupa filmskoj estetici može se izdvojiti svojevrsna dvojna karakteristika. Prvi segment ponuđenih filmova čine, meditativni, konteplativni, čak transcedentalni kompleks propitkivanja vizualnosti i estetskog promišljanja ljepote bez granica. Čisti filmovi koji ogoljeni od poruka i suvišnih objašnjenja nude čisti užitak kinestetičke formacije. Drugi segment ponuđenih filmova čini dio tzv. filmova nemirne forme u kojoj nas nasilni sadržaj hvata svojim upornim zahtjevima. Televizijskim pristupom, s reportažnim i novinarskim deskriptivnim konceptima, izjavama i komentarima protagonista stvaraju se filmovi koji u narativnoj potpunosti razotkrivaju svoju dokumentarnost i bacaju tako pred gledatelja grozničavu raskoš problema kojima se bave.

Kad bi se htjeli prošetati kroz kadrove odabranih filmova u konkurenciji sigurno bi se susreli s mrežom raznolikih odnosa i formalno-sadržajnih lepeza bez premca. Tako ćemo u kratkoj formi gledati dvije osamljene žene u pustoši njihovog sela. Maloljetne zatvorenike, kriminalce u afričkoj svakodnevnici. Gledamo i perspektivnu političku aktivisticu koja se susreće sa svim izazovima koji joj donose njene odluke. Ples djevojke po Aleksandriji, koja se pokretom i tijelom prilagođava okolini i građevinama koje je okružuju. Pratimo proces pravljenja ljudske piramide.Uspone i padove. Pratimo tradiciju, koncept življenja i sljubljenost cijelog jednog španjolskog grada pravolinijskim načinom sudbinskog izazova vječnosti.

Starac u crnogorskom kamenjaru prkosi modernističkim modalitetima postojanja i uzusima koji mu se nameću. Zabavljamo se sa posadom prekooceanskog broda, čija umijeća karaoke pjevanja nadilazi jednostavno ubijanje vremena. Sarajevski ratni veteran brine o svom sinu, o svom gradu i o svom izborenom životu. Zaljubljeno plovimo vedutama Kaira i svjedočimo opsesivnoj opčinjenosti gradom njegovih stanovnika. Na kraju pratimo križni put stare i istrošene anarhistice koja od svojih svjetonazora i načina preživljavanja ne odustaje ni pod koju cijenu, ni u dubokoj starosti. Onda ćemo u formi dugometražnih dokumentaraca popratiti perfekcionistički prikaz borbe roditelja i njihove djevojčice unutar četiri zida intimnosti s problemima školskih svakodnevnih obrazovnih zadataka. Pratimo iscrpni izvještaj o grobarima i njihovim aktivnostima u usporenoj metodi slike jednog španjolskog grada. Susrest ćemo se s grčkim umjetnicima radikalnih cirkuskih peripetija kroz zid smrti i obiteljskih zavrzlama u kaotičnim životnim sustavima. Kako žive i djeluju kriminalci i bande u malom mjestu u Jamajci? 

U maniri pravog krimića odvija se gola istina ispred nas na platnu kina, a mi je možemo samo popratiti široko otvorenih usta i bez daha. Život taksiste palestinca u Bejrutu. Život na ulici. Taxi i krevet. Sve je na ulici. I noću i danju. Čeka nas visokosofisticirani poetski madrigal o dolini koja uskoro neće to biti. Turski filmski rekvijem za neku bolju prošlost. Marokanski otac u fascinantnoj brizi za sina. U zajedničkoj sobi i u zajedničkoj borbi za bolji trenutak i smisao svakodnevnice.

Imamo i sineastički prozor u svijet slijepih igrača nogometa. Njihov smisao i njihov konačni cilj. Ljudi koji razbijaju granice i stvaraju čuda u percepciji mogućnosti. Avantura kineskog mladića koji se odluči vratiti u svoj zavičaj. Na selo. I po nagovoru obitelji usput se i oženiti. Mlad je i vrijeme mu je. Napeta storija, obogaćena detaljima mladenačkih propitkivanja. Promatramo čitavu povijest punk pokreta u Maroccu kroz sudbinu izuzetno hrabrog mladića iz Casablance. Očaravajuća smjelost i spremnost na rizik života. Svi oni koji se budu susreli s uradcima na 21. MFF-u moraju biti spremni za vatromet emocija i istančanih dokumenata stvarnosti koje produciraju mediteransku zbilju danas. Uživajte u inat bremenu korone koja nas u obliku plutajuće sjene pokušava skloniti s našeg mjesta u gledalištu.                                           






Copyright © 2000-2024 Mediterranean Film Festival. All rights reserved.