07/10/2025
Ideja i vizualna forma su važne, no emocija daje filmu dušu
Bobby Grubić, višestruki dobitnik Emmy nagrada, bit će član žirija za kratkometražni film na 26. izdanju Mediteran Film Festivala u Širokom Brijegu. Grubić, koji je stekao međunarodno priznanje za svoj rad u različitim medijskim formatima, ističe kako je za njega čast biti dio festivala s tako dugom tradicijom. U razgovoru, objašnjava svoju strast prema dokumentaristici i važnost autentičnih priča koje odražavaju stvarnost, te kako različite forme filma – od reklama do dokumentaraca – oblikuju njegov pogled na filmsku umjetnost. Također, dijeli svoja razmišljanja o važnosti medijske konvergencije i umjetničke slobode u filmskoj industriji, te o tome kako digitalna distribucija mijenja način na koji autori dosežu svoju publiku.*

Dolazite u Široki Brijeg kao član žirija Mediteran Film Festivala za kratkometražni film. Što za Vas osobno znači biti dio ovog festivala i ove selekcije?
Velika mi je čast što sam dio žirija MFF-a. Festival u Širokom Brijegu ima kontinuitet i višegodišnji ugled u regiji, a za mene je uvijek inspirativno promatrati kako kratki dokumentarni film odražava stvarnost Mediterana i ovog dijela Europe. Biti u društvu autora i publike koji cijene autentične priče posebno me ispunjava i nadahnjuje.

Kao višestruki dobitnik Emmy nagrada, s iskustvom rada u različitim medijskim formatima, koliko Vam je izazovno i inspirativno ocjenjivati dokumentarne filmove?
Svaki dokumentarni film nosi vlastiti svijet i energiju, ali i poruku te materiju koju je netko izučavao kako bi nam je vjerodostojno predočio. Kao autor, znam koliko je teško zabilježiti istinu, a pritom zadržati umjetnički pečat. Za mene je izazov i zadovoljstvo gledati filmove kroz prizmu zanata i emocije; inspirira me što uvijek otkrijem nove načine pričanja priča — ali i nove, još neotkrivene životne teme.

Što, prema Vašem mišljenju, čini film uspješnim – je li to snažna ideja, vizualna izražajnost, emocija ili kombinacija svega navedenog?
Film je definitivno spoj svega navedenog — ali ako moram izdvojiti, rekao bih da emocija uvijek daje filmu dušu. Ideja i vizualna forma su važne, no bez emocije nema veze s publikom. Kada se sve to spoji, nastaje djelo koje doista odjekne i ne ostavlja gledatelja ravnodušnim.

Vaš rad obuhvaća televizijske reklame, korporativne filmove, dokumentarce, turističke promo filmove, biografije i igrane projekte. Čemu vas je naučilo to iskustvo? 
Širini. U reklamama sam naučio ekonomiji izraza, kako u 30 - 60 sekundi reći bitno i uvesti gledatelja u priču; u dokumentarcima autentičnosti; a u igranom filmu dubini. Kada gledam film, vrednujem ga kao cjelinu — ne samo tehnički ili umjetnički, nego prema tome koliko uspješno komunicira s publikom, tj. koliko je uvlači (ili ne) u svoj svijet.

Često ističete važnost medijske konvergencije i utjecaj umjetne inteligencije u produkciji i marketingu. Kako te nove tehnologije mijenjaju filmsku i audiovizualnu industriju?
Umjetna inteligencija i medijska konvergencija mijenjaju sve — od pisanja scenarija do distribucije. Danas je moguće da mala ekipa napravi film svjetske razine uz pomoć novih alata. No tehnologija je samo alat — najvažnija ostaje ljudska kreativnost i poruka koju želimo prenijeti. U konačnici, priča i emocija koju nosi najbitniji su.

Kao međunarodni predavač, često govorite o budućnosti medija i produkcije. Što biste istaknuli kao ključne trendove koji će oblikovati filmsku industriju u idućih deset godina?
Vidim tri ključna trenda: personalizaciju sadržaja kroz umjetnu inteligenciju, snažniji ulazak interaktivnih i imerzivnih formata (VR/AR) te nastavak rasta globalnih streaming platformi koje će opsluživati naša kućna kina. No, uza sve tehnologije, publika će uvijek tražiti dobru priču — onu koja će ih prvenstveno zabaviti, a potom možda ponuditi i ljudsku, povijesnu ili znanstvenu poruku.

Kratkometražni filmovi često služe kao poligon za mlade autore. Koliko im takvi projekti mogu otvoriti vrata prema većim filmskim ostvarenjima?
Kratki film je laboratorij ideja. Tu se može eksperimentirati, riskirati i graditi prepoznatljiv stil. Za mnoge autore kratki film bio je ulaznica u svijet dugometražnog filma. Primjerice, Whiplash je najprije bio kratki film, a nakon njegova uspjeha snimljen je istoimeni dugometražni film koji je osvojio tri Oscara. Na kratkom filmu gradite ekipu i upoznajete ljude s kojima želite raditi veće projekte — vjerujem da je taj format i dalje iznimno bitan.

Koliko je po Vašem iskustvu važno da festivali poput MFF-a promoviraju domaće autore i daju im vidljivost?
Izuzetno je važno. Lokalni autori trebaju platformu da ih publika upoznala, a međunarodni gosti da ih otkriju. Takva vidljivost često vodi do novih prilika i koprodukcija. Tu je i networking — upoznavanje novih ljudi iz struke s kojima ćete razmijeniti ideje, družiti se na festivalu i možda pokrenuti projekt; u svakom novom razgovoru rađaju se nove ideje.

Na festivalu će biti predstavljen i projekt povijesnog filmskog epta “Urotnici”, koji režirate prema priči Mire Gavrana. Što je za vas osobno izazovno u ovom projektu?  
„Urotnici“ su izuzetno zahtjevan i uzbudljiv projekt: ekranizacija povijesne priče o Petru Zrinskom i Franu Krsti Frankopanu, s univerzalnim temama slobode, izdaje, žrtve i cijene dostojanstva. Često ga opisujem kao hrvatski Braveheart — ne kao kopiju, nego po emocionalnoj i tematskoj srodnosti: narod koji se suprotstavlja nadmoćnoj sili, bratstvo i osobni ulog junaka, borba za političku i kulturnu slobodu te tragična katarza. U tom smislu, Hrvati su “Škoti” ove priče, a Habsburška vlast preuzima ulogu “Engleza” iz Gibsonova filma — simbolički okvir koji međunarodnoj publici odmah približava razmjere borbe i žrtve. Naš je izazov spojiti povijesnu autentičnost sa suvremenim filmskim jezikom kako bi priča snažno odjeknula i današnjoj publici u Hrvatskoj i svijetu.

Na kojim projektima trenutno radite i što Vam je trenutačno u fokusu u profesionalnom smislu?
Trenutno mi je u fokusu nagrađivani kratki film Samoća / Lonely — ujedno i moj prvi igrani film na hrvatskom jeziku — koji, nakon uspješnih festivalskih projekcija u regiji, nastavlja turneju po svijetu. Zatim povijesni dugometražni triler Urotnici, upravo poliramo scenarij, razvijamo paket za financiranje te razgovaramo s koproducentima i fondovima u regiji i Europskoj uniji kako bismo zatvorili financijsku konstrukciju za produkciju. Uz to, uključen sam u međunarodnu suradnju na indonezijsko‑hrvatskom projektu Sore (Žena iz budućnosti), koji je nedavno odabran kao indonezijski kandidat za Oscara. I za kraj, razvijam jedan “slatki” mali projekt koji bi mogao izrasti u nešto veliko — animiranu seriju o Barbari Celjskoj, Crna kraljica.

Kao član žirija, kakvu poruku želite poslati mladim autorima čiji će filmovi biti prikazani na ovom festivalu?
Poruka je jednostavna: budite autentični i hrabri. Neka vas ne plaši ni tehnička ograničenost ni tržište. Ako imate iskrenu priču i strast da ju ispričate, ona će naći svoj put do publike.

*Tekst objavljen u Večernjem listu
*Fotografija: Privatna arhiva







Copyright © 2000-2025 Mediterranean Film Festival. All rights reserved.